Adoptiegezinnen
Vanuit INEA wordt er informatie en ondersteuning geboden aan mensen die geadopteerd zijn en aan hun omgeving. Op deze pagina vind je informatie over opvoeding en ontwikkeling van geadopteerde kinderen en jongeren tot 18 jaar en de ondersteuningsmogelijkheden bij INEA. Het aanbod voor (jong)volwassen geadopteerden kun je hier vinden.
Ondersteuning Adoptiegezinnen
Voor adoptiegezinnen en betrokkenen in hun omgeving bieden de INEA professionals ondersteuning. AdoptieoudersIn het Nederlands gebruiken we veel verschillende woorden voor ouders na afstand en adoptie. Iedereen gebruikt eigen woorden voor deze relaties en geeft een eigen betekenis aan deze woorden. Dat betekent dat twee personen hetzelfde woord op een andere manier kunnen interpreteren en gebruiken. Ook kunnen verschillende woorden, verschillende emoties oproepen. Dat betekent dat hetzelfde woord voor twee mensen anders kan voelen. Via een vragenlijst onderzocht INEA welke woorden we als expertisecentrum interlandelijke adoptie in wording het beste kunnen gebruiken. De uitkomst hiervan helpt ons om bepaalde woorden te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat elk woord dat we uiteindelijk kiezen voor iedereen persoonlijk voordelen en nadelen kan hebben. We volgen als INEA de huidige maatschappelijke en wetenschappelijke discussie rondom het gebruik van taal met veel aandacht en blijven ons taalgebruik, in samenspraak met de Redactieraad en de Adviesraad, evalueren en waar nodig aanpassen., leerkrachten en betrokken zorg- en hulpverleners kunnen er terecht met vragen over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren met een adoptieachtergrond.
Dit kan op verschillende manieren; telefonisch, per mail, online of op locatie.
We kijken samen met jou naar de mogelijkheden en de vorm van ondersteuning.
Hieronder vind je een overzicht van onze mogelijkheden:

Telefonische en e-mailondersteuning
Als je vragen of twijfels hebt over de opvoeding of ontwikkeling van je geadopteerde kind, leerling of cliënt onder de 18 jaar, neem dan contact op met onze gespecialiseerde professionals. Je kunt ons ook mailen, bijvoorbeeld voor het maken van een belafspraak buiten de spreekuren.
T: 085-4832323 – ma-di-do tussen 10.00-13.00 uur.
E: pedagogischevragen@inea.nl
Enkele voorbeelden van mogelijke vragen:
- We hebben een half jaar geleden ons zoontje geadopteerd, ineens wil hij bij ons in bed slapen, moeten we daaraan toegeven?
- Hoe kunnen we een goeie inschatting maken of onze dochter eraan toe is om op school te gaan wennen?
- Onze dochter heeft moeite met vriendinnetjes maken, hoe kunnen we haar steunen?
- Is het verstandig om op rootsreis te gaan met ons gezin?
- Een geadopteerde leerling uit mijn klas is erg onrustig en snel afgeleid. Kan dit iets met zijn adoptieachtergrond te maken hebben? Wat kunnen we hem bieden?
- Mijn zoontje wil liefst alles naar zijn hand zetten en gaat door het lint als hij iets niet mag. Hoe moet ik hiermee omgaan?
- Welke vorm van therapie zou kunnen aansluiten bij onze vraag, weten jullie waar ze ervaring hebben met adoptiethematiek?
- Onze dochter van 13 is emotioneel nog vrij jong en behoorlijk beïnvloedbaar, maar wil steeds minder bemoeienis van ons. Hoe voorkomen we dat er steeds conflicten tussen ons zijn?
- We reizen binnenkort af om onze kinderen te gaan ontmoeten, kunnen we contact met jullie zoeken als we vragen hebben tijdens ons verblijf?
- Onze zoon van 15 loopt vast op school, kunnen jullie meedenken over de aanpak?
Soms is een telefonisch consult voldoende en kun je met de extra informatie en gegeven handvatten zelf verder. Indien gewenst maken we een vervolgafspraak.
Je kunt ook een ondersteuningstraject aanvragen. Tijdens het telefoongesprek bespreken we de behoeften en mogelijkheden en kunnen we de aanvraag in gang zetten. Als er therapie, traumabehandeling of diagnostiek nodig is, kunnen we ondersteuning bieden bij het maken van afwegingen voor passende hulp en het vinden van praktijken in de regio die ervaring hebben met adoptie. Desgewenst kunnen we meedenken over interessante artikelen, boeken, websites, podcasts of andere informatiebronnen. Ook hulp bij het leggen van contact met ervaringsgenoten en belangenverenigingen behoort tot de mogelijkheden.
Opvoedondersteuning
Thuis, op locatie of online
We bieden specialistische opvoedondersteuning aan adoptiegezinnen, die de ontwikkeling van de vertrouwensband tussen ouders en hun geadopteerde kind(eren) ondersteunt. De begeleiding van onze ambulante ondersteuners helpt adoptieouders om de signalen en behoeften van hun kind(eren) te herkennen en er op sensitieve wijze mee om te gaan. Door samen met een professional de ontwikkelingen en interacties in het gezin te bespreken krijg je een heel concreet beeld van de elementen die belangrijk zijn voor het opbouwen van een stevige onderlinge band. Deze relatie is essentieel bij het ondersteunen van de verdere ontwikkeling van je kind en vraagt vaak extra aandacht of een speciale aanpak. Onderdeel van opvoedondersteuning kan online multidisciplinair overleg of overleg met de bij het gezin betrokken zorg- of onderwijsprofessionals zijn.
Het maken en nabespreken van korte videobeelden is daarbij een krachtig evidence based middel. De methode VIB-G (video interactiebegeleiding bij gehechtheid) is specifiek ontwikkeld voor gezinnen waarbij de gehechtheidsrelatie speciale aandacht behoeft. Kijk voor meer informatie over de methode op de volgende sites:
https://www.aitnl.org/vib-adoptiezorg/
https://www.aitnl.org/vib-gehechtheid/
Afhankelijk van je woonplaats en onze mogelijkheden vinden de afspraken bij je thuis, op een afgesproken locatie of online plaats. Tussendoor is telefonisch- of e-mail contact met de ambulant ondersteunerWanneer we spreken over ondersteuners, bedoelen we ook begeleiders, hulpverleners, behandelaars en zorgprofessionals. mogelijk.
In overleg worden er bij VIB-G door de ambulant ondersteuner korte video-opnames gemaakt van een dagelijkse situatie met je kind(eren), zoals aan tafel eten of een spelletje doen. Tijdens de nabespreking wordt aan de hand van geselecteerde beelden ingegaan op de hulpvraag. Wat draagt bij aan een positieve interactie met je kind en hoe kun je dit verder uitbouwen? Hoe kun je verbroken contactmomenten weer herstellen?
Ook kan de ambulant ondersteuner tijdens het traject uitleg geven over hoe de ervaring van afstand en adoptie het gedrag en de ontwikkeling van je kind langdurig kan beïnvloeden. Inzicht in en begrip voor het gedrag van je kind en onderliggende gevoelens helpen je als adoptieouder om de onderlinge vertrouwensband en daarmee het gevoel van basisveiligheid van je kind te versterken. Je krijgt concrete handvatten voor een adoptiesensitieve aanpak. Je herkent eerder signalen van je kind, kunt er beter op anticiperen en weet beter wat ervoor nodig is om lastige momenten of periodes het hoofd te bieden.
De ambulant ondersteuner kan indien gewenst ook meedenken over aanvullende adoptiesensitieve hulpverlening, zoals therapie of traumaverwerking, die erna of ernaast ingezet kan worden.
Voor het leveren van deze dienst wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit bedraagt 150 euro voor het gehele traject. Neem voor meer informatie contact op.
Ervaringen van adoptieouders:
“Dit hele traject zet je ook aan het denken over je eigen gehechtheid”.
“Na de eerste opname dacht ik: dit kan onmogelijk iets interessants opleveren. Die beelden zijn oersaai, er gebeurt niks. Totdat we ze gingen nabespreken en onze begeleider ons met een andere bril liet kijken naar kleine details van het contact.”
“We gingen steeds beter zien dat we onze zoon vaak veel te hoog inschatten en benaderden op zijn kalenderleeftijd terwijl hij sociaal emotioneel nog veel jonger is. Dit soort inzichten zijn heel belangrijk en waardevol”.
Binnen een VIB-G-traject kan soms in onderling overleg ook Sherborne Samenspel als methode worden ingezet. Als jullie woonplaats echter te ver is om fysieke afspraken te kunnen maken, kijken we of er praktijken in jullie regio zijn die Sherborne bieden. Klik hier voor meer informatie over de methode.
Door eenvoudige bewegingsspelletjes met elkaar te doen die zijn afgestemd op de ontwikkelings- en hechtingsfase van je kind, ervaar je samen met je kind(eren) ontspanning en plezier.
Door verschillende oefeningen ervaart je kind hoe het is om zich over te durven geven aan zorg, samen te werken of zijn eigen kracht te laten zien. De oefeningen zijn gekoppeld aan de bouwstenen van hechting en worden door de ambulant ondersteuner begeleid, gefilmd en nabesproken. Daarna ga je er als ouder zelf thuis mee aan de slag.
Ervaringen adoptieouders:
“Door de oefeningen thuis bijna dagelijks te herhalen kwam er veel meer ontspanning. Het wierp al snel zijn vruchten af en dat gaf een positief en krachtig gevoel”.
“De oefeningen van de Sherborne Samenspel hebben eraan bijgedragen dat onze meiden zich steeds beter aan onze zorg durfden toe te vertrouwen. Het hielp hen ook om meer te gaan voelen, hun lijf beter te gaan ervaren en onderscheid te maken in zintuiglijke waarnemingen (bijvoorbeeld stevige en zachte aanraking). Ook oefeningen met kracht en tegenkracht vond onze jongste dochter fijn om te doen.”
Een consult op school of kinderdagverblijf is een traject dat zich vooral richt op het ondersteunen van de schoolse ontwikkeling. We werken met video-opnames, omdat dat de meest concrete en duidelijke inzichten biedt. Het traject bestaat meestal uit verschillende afspraken thuis en op school en is binnen maximaal drie maanden afgerond. Als de afstand te groot is voor het maken van fysieke afspraken bespreken we eventuele alternatieven. Na duidelijke instructies kan iemand anders opnames maken, beveiligd versturen en ook de nabespreking van beelden kan online gebeuren.
Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor de aanvraag van een schoolconsult. Bijvoorbeeld omdat er twijfels zijn over het niveau en de onderwijsbehoefte van je kind, of omdat de leerkracht zich handelingsverlegen voelt in verband met aanhoudend onrustig of juist heel teruggetrokken gedrag. Ook kan een schoolconsult preventief worden ingezet om de start op school te ondersteunen. De voorgeschiedenis van je kind, de ontwikkeling thuis en de ervaringen op school worden in kaart gebracht om met elkaar een inschatting te maken waar je kind op school bij gebaat is.
Voor een zo volledig mogelijk beeld vindt zowel thuis als op school een video-opname met nabespreking plaats. In overleg met school worden korte opnames gemaakt in verschillende situaties in en buiten het klaslokaal. De geselecteerde beelden worden onder begeleiding van de ambulant ondersteuner met alle betrokkenen bekeken en besproken. Dit biedt vaak al concrete inzichten en handvatten voor verbetering. De leerkracht(en) of de intern begeleider krijgen uitleg over mogelijke gehechtheids- en trauma-gerelateerde gedragingen van je kind die aandacht behoeven.
Centraal staat wat het kind nodig heeft om zich op school veilig, begrepen en gesteund te voelen, zodat hij zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Soms is aanvullende ondersteuning of therapie wenselijk, waarover kan worden meegedacht.
Voor het leveren van deze dienst wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit bedraagt 95 euro voor het gehele traject. Neem voor meer informatie contact op.
Ervaringen van adoptieouder en leerkracht:
”De uitleg is voor de leerkracht heel nuttig geweest. Het werkt toch beter als een ervaren professional dat doet dan wij als ouders. De toon is duidelijk, maar niet belerend en dat is fijn.”
“Er wordt een sfeer gecreëerd waarin je het echt samen doet. Het zien van de videobeelden werkte heel verhelderend. Als je in contact bent met een leerling neem je ook reacties waar, maar op de videobeelden zie je ook wat er bijvoorbeeld gebeurt als je met een ander kind bezig bent. Die reacties mis je normaal, terwijl die juist zo belangrijk kunnen zijn.”
Een gesprek met een in adoptie gespecialiseerde ondersteuner kan meermaals worden aangevraagd. Een gesprek duurt maximaal twee uur en vindt bij je thuis, op locatie of online plaats.
Het kan prettig zijn om als adoptieouder(s) eens uitgebreid met een adoptiesensitieve professional van gedachten te wisselen, situaties voor te kunnen leggen of uitleg te krijgen over bepaalde thema’s. De voorgeschiedenis van je kind en je gezin wordt in de voorbereiding op het gesprek meegenomen om goed met je mee te kunnen denken.
In het gesprek kunnen praktische pedagogische vragen worden besproken, maar het gesprek kan ook helpend zijn om bepaalde inschattingen of afwegingen te maken. Bijvoorbeeld: wanneer en hoe bespreken we gevoelige details van de voorgeschiedenis van ons kind? Of: hoe kunnen we bepalen of ons kind toe is aan het maken van een rootsreis? Of: welk soort hulpverlening is voor ons gezin, of voor ons kind nodig, passend en beschikbaar?
Bij bepaalde vragen of onderwerpen kan het wenselijk zijn om een gezinsgesprek te hebben, of een individueel gesprek met je geadopteerde kind of jongere. Met wie, hoe en waar dit gesprek plaatsvindt wordt in overleg met elkaar bepaald.
Er kan in een gesprek ook uitleg en psycho-educatie gegeven worden aan je kind, gezin, of betrokkenen uit de omgeving of school, bijvoorbeeld over de impact van negatieve jeugdervaringen op het brein en welke invloed dit kan hebben op de emotie- en stressregulatie.
Voor het leveren van deze dienst wordt een eigen bijdrage gevraagd. Dit bedraagt 45 euro. Neem voor meer informatie contact op.
“De uitleg (psycho-educatie) over wat heftige jeugdervaringen met een kind kunnen doen hielp ons om het gedrag van ons kind met een andere bril te bekijken, te begrijpen en daardoor zelf ook rustiger en bewuster te kunnen reageren in lastige situaties.”
Deze training is voor ouders met kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar (in de puberteit), die vragen of zorgen hebben over de ontwikkeling of het gedrag van hun tiener, over de opvoeding of over de relatie met hun geadopteerde tiener. Het is aan te bevelen om deze training te volgen als vervolg op de basiscursus adoptiepubers, maar de training kan ook los gedaan worden.
Meer informatie: klik hier
Een geadopteerde puber in huis? De tienertijd is een boeiende ontwikkelingsfase, waarin vaak allerlei extra opvoedvragen ontstaan, omdat er veel verandert. Misschien maak je je zorgen, maar schreeuwt je puber om zelfstandigheid? Of twijfel je juist of je te beschermend bent? Je krijgt informatie over normale én adoptie gerelateerde ontwikkelingen in de puberteit, waarbij de voor adoptieouders bekende thema’s, zoals hechting, identiteit, rouw en loyaliteit, worden opgefrist en gelinkt aan deze levensfase. Inhoudelijk is de online variant vergelijkbaar met de fysieke basiscursus.
Deze cursus is voor adoptieouders met kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar (in de (beginnende) puberteit). Er worden ervaringen uitgewisseld en er wordt met opdrachten gewerkt. Het is dus fijn als je eigen voorbeelden en vragen kunt inbrengen.
De cursus bestaat uit drie ochtenden en vindt online plaats op 28 oktober, 4 november en 11 november 2025 van 09:30 – 11:30 uur.
Meer informatie: klik hier
Groepsaanbod adoptieouders
Met regelmaat worden er van uit INEA oudercursussen aangeboden. Informatie over welke cursussen wanneer gegeven worden en mogelijkheid tot inschrijven vind je op de agenda van de website en in de nieuwsbrief voor adoptieouders.
Een geadopteerde puber in huis? De pubertijd is een boeiende ontwikkelingsfase, waarin vaak allerlei extra opvoedvragen ontstaan, omdat er veel verandert. Misschien maak je je zorgen, maar schreeuwt je puber om zelfstandigheid? Of twijfel je juist of je te beschermend bent?
Waar komt het gedrag vandaan, is het de puberteit, het karakter van je kind, of speelt ook de adoptieachtergrond een belangrijke rol? Hoe kun je het contact met je tiener verstevigen en je verantwoordelijkheid als opvoeder behouden? En hoe ga je als ouder met je eigen twijfels, spanning en frustraties om, want het is soms flink zoeken.
Programma
Wij bieden in groepsverband begeleiding aan adoptieouders. Daarmee krijg je een goede mix van informatie en begeleiding van (adoptie)deskundige trainers, in combinatie met onderlinge uitwisseling met andere adoptieouders. Herkenning, relativering, nieuwe ideeën en plezier blijken krachtige ingrediënten van deze bijeenkomsten.
Je krijgt informatie over normale én adoptie gerelateerde ontwikkelingen in de puberteit, waarbij de voor adoptieouders bekende thema’s, zoals hechting, identiteit, rouw en loyaliteit, worden opgefrist en gelinkt aan deze levensfase. Ook maak je kennis met twee opvoedmodellen (Waakzame zorg en Oplossingsgericht opvoeden) die in de puberteit helpend kunnen zijn om stevig maar liefdevol met je tiener te kunnen omgaan. De theorie wordt steeds door middel van uitwisseling en opdrachten gekoppeld aan ervaringen vanuit de praktijk.
Na afloop van de cursus ben je bewuster van waar je (adoptie)alert op kunt zijn in deze opvoedfase en heb je handvatten gekregen om je tiener daarbij te ondersteunen. Als je de principes van Waakzame zorg meer in de vingers wil krijgen, kun je daarna ook een vervolgtraining volgen.
Voor wie is de cursus geadopteerde pubers geschikt?
Deze cursus is voor adoptieouders met kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar (in de (beginnende) puberteit). Er worden ervaringen uitgewisseld en er wordt met opdrachten gewerkt. Het is dus fijn als je eigen voorbeelden en vragen kunt inbrengen.
Deze cursus is niet geschikt voor gezinnen met ernstige problematiek. Bij twijfel of de cursus aansluit bij je behoeften en verwachtingen kan je contact met ons opnemen:
T: 085-4832323 – ma-di-do tussen 10.00-13.00 uur.
E: pedagogischevragen@inea.nl
Praktische informatie
De cursus bestaat uit 3 sessies in de ochtend van 09.30 – 11.30 uur. De eerstvolgende cursus vindt plaats op dinsdag 10, 17 en 24 maart 2026.
Er is plaats voor ongeveer 7 ouderparen (of alleenstaand). Als je niet samen kunt deelnemen, kan je iemand uitnodigen die ook nauw bij je gezin betrokken is.
Locatie: Online
Aanmelden voor de cursus
Meld je hier aan
Als je na de basiscursus nieuwsgierig bent geworden naar de toepassing van de principes van ‘verbindend gezag en geweldloos verzet’ en het wat meer in de vingers wilt krijgen, schrijf je dan in voor de training ‘Opvoeden in de puberteit‘.
Ervaringen van deelnemers:
“We hadden nog wel wat meer willen oefenen met voorbeelden waakzame zorg en oplossingsgericht denken of voorbeelden hiervan uitwisselen, maar overall superfijne en waardevolle cursus!”
“Goede informatie, fijne sfeer, veel dank! En zeker een vervolg waard.”
Laat je geadopteerde kind regelmatig en al langere tijd heftig gedrag zien en vraag je je af hoe je hier het beste mee om kunt gaan? Dan is de cursus Traumasensitief Opvoeden iets voor jou.
Veel kinderen hebben nare dingen meegemaakt voordat ze werden geadopteerd. Ze zijn afgestaan of weggehaald bij hun ouder(s), soms ook verwaarloosd, mishandeld, ondervoed of misbruikt. Ook de adoptie zelf kan als traumatisch zijn ervaren. En dat vertaalt zich mogelijk in slaapproblemen, extreme driftbuien, controlebehoefte, wisselende stemmingen en onbegrepen lichamelijke klachten. Het contact tussen adoptieouders en kind is dan regelmatig ingewikkeld en moeizaam. Als dit in het eerste jaar na aankomst niet of amper verandert of zelfs verergert, dan is deze cursus wellicht helpend.
Programma
Je leert wat trauma is en hoe trauma kan ontstaan. Aan de hand van concrete voorbeelden krijg je inzicht in de manieren waarop trauma zich manifesteert in het gedrag en de emoties van je geadopteerde kind. Je krijgt handvatten om hier beter mee om te gaan en om samen met je kind te werken aan herstel. Daarnaast kun je ervaringen uitwisselen met ouders die in een vergelijkbare opvoedingssituatie zitten.
Voor wie is de cursus geschikt?
Voor ouders van kinderen met een adoptieachtergrond in de basisschoolleeftijd. Je kind moet minimaal een jaar in het gezin zijn.
Praktische informatie
De cursus bestaat uit 4 fysieke bijeenkomsten van drie uur. Alle deelnemers krijgen toegang tot een bijbehorende e-learning met verdiepende artikelen, filmpjes, podcasts en andere informatie. De volgende cursus is op 5, 12, 26 maart en 9 april 2026.
Er is plaats voor 6 deelnemende gezinnen (één of beide ouders)
Locatie: Houten
Deelname is gratis
Aanmelden kan hier
De puberteit is voor geadopteerden en hun ouders een spannende levensfase waarin veel gebeurt. Dat kan leuk en uitdagend zijn, maar ook best ingewikkeld.
De impact van afstand en adoptie kan leiden tot kwetsbaarheden die het hele gezinssysteem beïnvloeden. Uitwisseling van ervaringen met andere adoptieouders en herkenning vinden bij elkaar kan steunend zijn. Daarnaast biedt de training handvatten en ideeën om de relatie met je geadopteerde puber te behouden of te verbeteren.
Deze training is opgebouwd uit informatie, oefeningen, uitwisseling en opdrachten vanuit Waakzame Zorg en Verbindend gezag (afkomstig uit de opvoedingsconcepten van Geweldloos Verzet van Haim Omer). In de basiscursus ‘Geadopteerde pubers’ wordt deze methode al kort aangestipt. Tijdens deze training leer je het in je gezin toe te passen.
De opdrachten helpen je als ouder(s) balans te vinden tussen beschermen en begrenzen (als het moet) en om met vertrouwen los te laten (als het kan). Je leert en oefent met een aantal principes hoe je duidelijk en consequent kunt zijn, maar toch escalaties kunt vermijden. Hierdoor komt er uiteindelijk meer ruimte voor een positieve relatie met je puber.
Er wordt in de bijeenkomsten gewerkt vanuit het oplossingsgerichte gedachtengoed waarbij eigen positieve ervaringen en oplossingen het startpunt zijn en waar met nieuwe bewustwording op kan worden voortgeborduurd.
Voor wie is de cursus geschikt?
Deze training is voor ouders met kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar (in de puberteit), die vragen of zorgen hebben over de opvoeding of over de relatie met hun geadopteerde puber. Het is aan te bevelen om deze training te volgen als vervolg op de Basiscursus Geadopteerde Pubers, maar de training kan ook los daarvan gedaan worden.
Voor gezinnen met stevige problemen is deze korte training niet toereikend, maar het kan wel een steuntje in de rug zijn of een opstap naar intensievere hulpverlening. Als je als ouders niet samen kunt komen, kan je iemand meenemen die nauw bij je gezin betrokken is.
Bij twijfel of de cursus aansluit bij je behoeften en verwachtingen kan je contact met ons opnemen:
T: 085-4832323 – ma-di-do tussen 10.00-13.00 uur.
E: pedagogischevragen@inea.nl
Praktische informatie
Locatie: Houten
Er is plaats voor 7 ouderparen of alleenstaande ouders
De cursus bestaat uit 4 fysieke bijeenkomsten van 19.15 tot 22.00 uur en een bijbehorende e-learning met verdiepende artikelen, podcasts en andere informatie.
De cursus wordt gegeven door twee medewerkers van INEA
Deelname is gratis
Aanmelden cursus kan hier
Ervaringen van adoptieouders:
“Het is soms zo heerlijk om je met een aantal gelijkgestemden te verdiepen in iets wat best lastig is.”
“Zeker aan te raden met als belangrijkste reden dat je direct handreikingen krijgt ter verbetering van de relatie met je kind(eren), bevestiging krijgt dat je soms best al dingen goed doet, en je niet de enige ouder bent die worstelt met opvoedingsissues bij geadopteerde pubers.”
“Zeer leerzaam, goed bruikbaar in moeilijke opvoedsituaties”
“Fijne setting met deskundige leiding, geeft goed inzicht in de problematiek en hoe hier vanuit eigen kracht mee om te kunnen gaan”
INEA ondersteunt adoptiegezinnen door laagdrempelige themabijeenkomsten te organiseren, gericht op de behoeften van geadopteerde kinderen en hun adoptieouders. Klik hier voor de bijeenkomsten die op de planning staan.
Deze training is voor ouders met kinderen in de leeftijd van 12-18 jaar (in de puberteit), die vragen of zorgen hebben over de ontwikkeling of het gedrag van hun tiener, over de opvoeding of over de relatie met hun geadopteerde tiener. Het is aan te bevelen om deze training te volgen als vervolg op de basiscursus adoptiepubers, maar de training kan ook los gedaan worden.
De eerstvolgende cursus staat gepland op 1, 8, 15 april en 6 mei 2026 en vinden plaats in Houten van 13:30 – 16:00 uur.
Meer informatie: klik hier
Nieuwsbrief
INEA heeft drie nieuwsbrieven: een algemene, een special voor adoptieouders en een voor professionals. Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod en de laatste updates? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief die bij jou past.
Aanmelden